davorin_primorac.jpg
Uvođenje slobodne rute letenja (FRA) u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine i ulazak u regionalni projekt SEAFRA donijeli su brojne koristi, uključujući skraćivanje putanje zrakoplova, smanjenje potrošnje goriva i cijene preleta te povećanje obima zračnog prometa uz povećanje naših prihoda za čak 4,6 milijuna maraka – izjavio je za Fenu direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) Davorin Primorac

Uvođenje slobodne rute letenja (FRA) u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine i ulazak u regionalni projekt SEAFRA donijeli su brojne koristi, uključujući skraćivanje putanje zrakoplova, smanjenje potrošnje goriva i cijene preleta te povećanje obima zračnog prometa uz povećanje naših prihoda za čak 4,6 milijuna maraka – izjavio je za Fenu direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) Davorin Primorac.

Slobodne rute letenja među ključnim su postignućima u okviru inicijative EU-a za uspostavu Jedinstvenog europskog neba (Single European Sky) neovisnog o državnim granicama ili granicama funkcionalnih blokova zračnog prostora, sa ciljem povećanja sigurnosti i učinkovitosti, kao i kapaciteta zračnog prometa u Europi.

Primorac ističe da su BiH i susjedne zemlje, Hrvatska, Srbija i Crna Gora, napravile dodatni iskorak stvarajući SEAFRA, odnosno prvi zajednički prostor slobodnih ruta H24 u Europi koji obuhvaća čak četiri države. Analize prometa kroz zračni prostor BiH su pokazale da je broj letova u odnosu na prethodno razdoblje povećan, dok je dužina leta smanjena. Time je zacrtani cilj potpuno ostvaren.

Osim stvaranja uvjeta za integraciju u EU, koncept SEAFRA za rezultat ima skraćivanje putanja zrakoplova za oko 2880 NM (nautičkih milja) na dnevnoj razini, smanjenje potrošnje goriva na dnevnoj razini za 9,3 tone, što za jednu godinu iznosi oko 3,4 milijuna kg, kao i zaštitu okoliša smanjivanjem dnevne potrošnje goriva i emisije stakleničkih plinova u iznosu od 30 tona CO2 i emisije dušikovog oksida NOx za 110 kg – ističe Primorac.

Značajna korist je i u smanjenju cijene preleta kroz zračni prostor BiH, što implicira poboljšanje konkurentnosti. Tome treba dodati i povećanje obima zračnog prometa uz povećanje prihoda te bolju predvidljivost letenja i mreža tokova prometa.

Naredni korak je uvezivanje SEAFRA i SAXFRA (Slovenija/Austrija) čime će jedan veći dio prostora u Europi biti integriran u jedno veliko FRA područje kojega će činiti zračni prostor šest država – naglašava Primorac.

BHANSA je nositelj ovih aktivnosti u BiH, ali to je tek jedan segment onoga što ova agencija radi u okviru svojih nadležnosti. Tako je samo u prvoj polovini ove godine ostvareno nekoliko važnih ciljeva. Naime, BHANSA je počela s pružanjem usluga iz operativne jedinice ATCU II Banja Luka, završen je proces certifikacije BHANSA-e, a za potrebe ove agencije počeo je i najveći projekt školovanja kontrolora zračnog prometa u povijesti Europe.

Razdoblje iza nas izuzetno je uspješno za BHANSA-u, a što je najvažnije izravnu korist od svih ovih aktivnosti imaju bosanskohercegovačka država i društvo – ističe Primorac.

Vijesti Novosti


icon Natječaji i tenderi Javne nabave | Natječaji

icon Organizacijske jedinice BHANSA-e