SECSI_FRA_Chart.jpg
Za manje od godinu dana, nakon potpisivanja Memoranduma o suradnji, u cilju spajanja dvije slobodne rute zračnog prostora SAXFRA (Slovenačko-austrijska prekogranična slobodna ruta zračnog prostora) i SEAFRA (prekogranični zračni prostor slobodnih ruta na jugoistočnoj osi - projekt tri ANSP-a iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore) uspješno je implementirana Inicijativa za uspostavljanje slobodne rute letenja zajedničkog zračnog prostora jugoistočne Europe (SECSI FRA)

  

PRIOPĆENJE ZA JAVNOST
1. veljača,  2018. godine

 

Uspješno provedena Inicijativa uspostavljanja slobodne rute letenja zajedničkog zračnog prostora jugoistočnog neba (South East Common Sky Initiative Free Route Airspace - SECSI FRA)

 

Za manje od godinu dana, nakon potpisivanja Memoranduma o suradnji, u cilju spajanja dvije slobodne rute zračnog prostora SAXFRA (Slovenačko-austrijska prekogranična slobodna ruta zračnog prostora) i SEAFRA (prekogranični zračni prostor slobodnih ruta na jugoistočnoj osi - projekt tri ANSP-a iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore) uspješno je implementirana Inicijativa za uspostavljanje slobodne rute letenja zajedničkog zračnog prostora jugoistočne Europe (SECSI FRA),uz podršku mrežnog menadžera.

 

Dana, 1. veljače, SECSI FRA je operativno ponudila korisnicima zračnog prostora značajne prednosti duž jugoistočne osi, dostavljanjem najkraće opcije rute iz Centralne Europe u jugoistočnu Europu. Prednosti stečene kroz SECSI FRA su značajne. Na osnovu najkraćeg raspoređivanja rute, potencijalne uštede po danu su do 1.940 NM u razdaljini leta, 285 minuta tijekom leta, a smanjenje potrošnje goriva od 8,000 kg i smanjenje emisija CO2 od 25,500 kg.

Očekuje se da SECSI FRA osigura potencijalnu uštedu od 600.000-700.000 NM u razdaljini leta, godišnje. To će omogućiti više opcija prilikom određivanja željene putanje za korisnika. Cjelokupna prekogranična FRA omogućuje kompanijama da bolje iskoriste vjetar ili da se prilagode prekidima mreže. Bolja uporaba FRA opcija na nivou planiranja leta poboljšava predvidljivost i smanjuje opterećenje ATC-a. Ova inicijativa ne radi samo na ostvarivanju ciljeva Europske komisije u vezi s implementacijom „Slobodne rute“ širom Europe, već i ispunjava zahtjeve korisnika zračnog prostora za dostupnost što više opcija rute za isti model parova gradova. 

„Ovo je sljedeća značajna prekretnica ka slobodnoj ruti zračnog prostora širom čitave Europe - korak po korak Jedinstveno europsko nebo postaje stvarnost. Inicijativa za uspostavljanje slobodne rute letenja zajedničkog zračnog prostora jugoistočne Europe će imati koristi od avio kompanija, putnika i životne sredine u smanjenju potrošnje goriva, vremena putovanja i emisije CO2.“,rekao je izvršni direktor kompanije Austro Control, Heinz Sommerbauer.

„Ovo je veliko dostignuće, da su pet ANSP-ova, koji su blisko surađivali uspjeli implementirati SECSI FRA za manje od godinu dana. Ovaj projekt neće samo učiniti tijek zračnog prometa kroz Europu učinkovitijim, već je i jasan znak da se ostvaruje značajan napredak ka postizanju cilja Jedinstvenog europskog neba“, rekao je Austro Control COO, Thomas Hoffmann.

„BHANSA je zadovoljna što je dio projekta SECSI FRA, koji je kao jedan od najsloženijih projekata u Europi zahtijevao prekograničnu suradnju između pet pružatelja usluga zračne plovidbe. Implementacija SECSI FRA koncepta rezultirat će povećanjem fleksibilne uporabe zračnog prostora, zaštite životne sredine, smanjenja potrošnje goriva i troškova korisnika zračnog prostora. Stoga, uz realizaciju ovog projekta, veoma smo blizu postizanja cilja za najučinkovitije korištenje zračnog prostora baziranog na stvarnim potrebama i gdje to bude moguće, za izbjegavanje stalne segregacije zračnog prostora uz optimizaciju performansi mreže u skladu s međunarodnim standardima zrakoplovstva i preporučenom praksom“, rekao je direktor BHANSA-e, Davorin Primorac.

„Implementacija Inicijative zajedničkog jugoistočnog neba (SECSI) je značajno dostignuće u oblasti organizacije zračnog prostora. To je rezultat inovativne tehnologije i odličnih odnosa napravljenih između ANSP-a i menadžera mreže, dok su radili na mnogim ključnim projektima tijekom godina. Ova inicijativa nudi značajne mogućnosti za daljnju optimizaciju zračnog prostora. Korisnici zračnog prostora će imati koristi od kraćeg vremena letenja, smanjene potrošnje goriva i smanjene emisije CO2 i NOx. Širenje FRA preko više granica nas sve usmjerava ka postizanju Jedinstvenog europskog neba“, rekao je Vlado Bagarić, generalni direktor Hrvatske kontrole zračne plovidbe.

„SECSI FRA danas čini budućnost. Njegova implementacija je zapravo demonstracija činjenice da su široke europske vizije moguće, uz pomoć ANSP-a, država, partnera, koji rade zajedno na većim prednostima zračnog prometa i krhkog okruženja, ali istovremeno zadržavajući identitet i suverenitet. Na osnovu iskustva, stručnosti i savršene suradnje između pet ANSP-a i EUROCONTROL-ovog mrežnog menadžera, budući višestrani prekogranični slobodni zračni prostor je postignut, a zajedničkim radom možemo to učiniti stvarnim na vrijeme“, rekao je izvršni direktor Slovenačke kontrole letenja, Franc Željko Županič .

„SMATSA smatra da projekt SECSI FRA predstavlja izuzetno važan korak naprijed u ATM oblasti, u regionu Jugoistočne Europe. Siguran sam da također predstavlja relevantno dostignuće iz paneuropske perspektive. Ovo je jedan primjer, kako se prekogranični projekti mogu operacionalizirati, ako je primjereno uspostavljena korporativna suradnja između ANSP-ova, ako su ciljevi dobro postavljeni, planiranje projekata i upravljanja agilni, učesnici u projektu posvećeni i ako su osobni odnosi između stručnjaka i menadžera, koji su uključeni u projekt razvijeni. Ne smijemo zaboraviti da je projekt obuhvatao pet ANSP-ova i zračne prostore šest država. Nema sumnje da će se SECSI FRA dokazati u svakodnevnom radu i radujem se njegovom nastavku, što će biti čvrsta osnova za širu i sveobuhvatnu prekograničnu suradnju u regionu, koja će pružiti nova partnerstva i podići kvalitet usklađenih usluga, pruženih našim korisnicima“, rekao je Predrag Jovanović, izvršni direktor SMATSA-e.

„Nakon uspješne implementacije SAXFRA i SEAFRA inicijative, Inicijativa zajedničkog neba jugoistočne Europe je odličan primjer kako implementacija prekogranične Slobodne rute u zračnom prostoru napreduje u Europi u kompleksnom zračnom prostoru. Detaljan i inovativan rad koji provodi pet ANSP-a u bliskoj koordinaciji s menadžerom mreže i završen za manje od godinu dana čini ovu inicijativu opipljivim primjerom, kako se europska ATM mreža može optimizirati. Ovo otvara značajne mogućnosti daljnje optimizacije zračnog prostora u centralnoj i jugoistočnoj Europi sa sličnim susjednim inicijativama“, rekao je Joe Sultana, menadžer mreže.

Suradnja SAXFRA i SEAFRA proizvodit će jedan od najvećih prekograničnih slobodnih ruta zračnog prostora u Europi i predstavlja veliki korak ka postizanju zajedničke europske slobodne rute zračnog prostora, do 2022. godine.

 

Za više informacija, molim Vas kontaktirajte:

Markus Pohanka, Austro Control: +43 51703 9100, markus.pohanka@austrocontrol.at

Žiga Ogrizek, Slovenia Control: +38 65137 2706, ziga.ogrizek@sloveniacontrol.si

Rade Zucić, BHANSA: +387 36 446 259, rade.zucic@bhansa.gov.ba

Marina Halužan, Croatia Control +385 1 6259 605, marina.haluzan@crocontrol.hr

Srđan Predojević, SMATSA llc, +381 65 777 2 777, srdjan.predojevic@smatsa.rs

 

Supported by:    

Vijesti Novosti


icon Natječaji i tenderi Javne nabave | Natječaji

icon Organizacijske jedinice BHANSA-e