SECSI_FRA_Chart.jpg
За мање од годину дана, након потписивања Меморандума о сарадњи, у циљу спајања двије слободне руте ваздушног простора SAXFRA (словеначко-аустријска прекогранична слободна рута ваздушног простора) и SEAFRA (прекогранични ваздушни простор слободних рута на југоисточној оси - пројекат три ANSP-a из Босне и Херцеговине, Хрватске, Србије и Црне Горе) успјешно је имплементирана Иницијатива за успостављање слободне руте летења заједничког ваздушног простора југоисточне Европе (SECSI FRA)

  

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ
01. Фебруар,  2018. године

 

Успјешно спроведена Иницијатива успостављања слободне руте летења заједничког ваздушног простора југоисточног неба (South East Common Sky Initiative Free Route Airspace - SECSI FRA)

 

За мање од годину дана, након потписивања Меморандума о сарадњи, у циљу спајања двије слободне руте ваздушног простора SAXFRA (словеначко-аустријска прекогранична слободна рута ваздушног простора) и SEAFRA (прекогранични ваздушни простор слободних рута на југоисточној оси - пројекат три ANSP-a из Босне и Херцеговине, Хрватске, Србије и Црне Горе) успјешно је имплементирана Иницијатива за успостављање слободне руте летења заједничког ваздушног простора југоисточне Европе (SECSI FRA),уз подршку мрежног менаџера.

 

Дана, 01. фебруара, SECSI FRA је оперативно понудила корисницима ваздушног простора значајне предности дуж југоисточне осе, достављањем најкраће опције руте из Централне Европе у југоисточну Европу. Предности стечене кроз SECSI FRA су значајне. На основу најкраћег распоређивања руте, потенцијалне уштеде по дану су до 1.940 NM у раздаљини лета, 285 минута током лета, а смањење потрошње горива од 8,000 kg и смањење емисија CO2 од 25,500 kg.

Очекује се да SECSI FRA обезбиједи потенцијалну уштеду од 600.000-700.000 NM у раздаљини лета, годишње. То ће омогућити више опција приликом одређивања жељене путање за корисника. Цјелокупна прекогранична FRA омогућава компанијама да боље искористе вјетар или да се прилагоде прекидима мреже. Боља употреба FRA опција на нивоу планирања лета побољшава предвидљивост и смањује оптерећење ATC-a. Ова иницијатива не ради само на остваривању циљева Европске комисије у вези са имплементацијом „Слободне руте“ широм Европе, већ и испуњава захтјеве корисника ваздушног простора за доступност што више опција руте за исти модел парова градова. 

„Ово је сљедећа значајна прекретница ка слободној рути ваздушног простора широм читаве Европе - корак по корак Јединствено европско небо постаје стварност. Иницијатива за успостављање слободне руте летења заједничког ваздушног простора југоисточне Европе ће имати користи од авио компанија, путника и животне средине у смањењу потрошње горива, времена путовања и емисије CO2.“, рекао је извршни директор компаније Austro Control, Heinz Sommerbauer. 

„Ово је велико достигнуће, да су пет ANSP-ова, који су блиско сарађивали успјели имплементирати SECSI FRA за мање од годину дана. Овај пројекат неће само учинити ток ваздушног саобраћаја кроз Европу ефикаснијим, већ је и јасан знак да се остварује значајан напредак ка постизању циља Јединственог европског неба“, рекао је Austro Control COO, Thomas Hoffmann.

„BHANSA је задовољна што је дио пројекта SECSI FRA, који је као један од најсложенијих пројеката у Европи захтијевао прекограничну сарадњу између пет пружалаца услуга ваздушне пловидбе. Имплементација SECSI FRA концепта резултираће повећањем флексибилне употребе ваздушног простора, заштите животне средине, смањења потрошње горива и трошкова корисника ваздушног простора. Стога, уз реализацију овог пројекта, веома смо близу постизања циља за најефикасније кориштење ваздушног простора базираног на стварним потребама и гдје то буде могуће, за избјегавање сталне сегрегације ваздушног простора уз оптимизацију перформанси мреже у складу с међународним стандардима ваздухопловства и препорученом праксом“, рекао је директор BHANSA-e, Даворин Приморац.

„Имплементација Иницијативе заједничког југоисточног неба (SECSI) је значајно достигнуће у области организације ваздушног простора. То је резултат иновативне технологије и одличних односа направљених између ANSP-a и менаџера мреже, док су радили на многим кључним пројектима током година. Ова иницијатива нуди значајне могућности за даљњу оптимизацију ваздушног простора. Корисници ваздушног простора ће имати користи од краћег времена летења, смањене потрошње горива и смањене емисије CO2 и NOx. Ширење FRA преко више граница нас све усмјерава ка постизању Јединственог европског неба“, рекао је Владо Багарић, генерални директор Хрватске контроле зрачне пловидбе.  

„SECSI FRA данас чини будућност. Његова имплементација је заправо демонстрација чињенице да су широке европске визије могуће, уз помоћ ANSP-a, држава, партнера, који раде заједно на већим предностима ваздушног саобраћаја и крхког окружења, али истовремено задржавајући идентитет и суверенитет. На основу искуства, стручности и савршене сарадње између пет ANSP-a и EUROCONTROL-овог мрежног менаџера, будући вишестрани прекогранични слободни ваздушни простор је постигнут, а заједничким радом можемо то учинити стварним на вријеме“, рекао је извршни директор Словеначке контроле летења, Франц Жељко Жупанич .

„SMATSA сматра да пројекат SECSI FRA представља изузетно важан корак унапријед у АТМ области, у региону Југоисточне Европе. Сигуран сам да такође представља релевантно достигнуће из паневропске перспективе. Ово је један примјер, како се прекогранични пројекти могу операционализовати, ако је адекватно успостављена корпоративна сарадња између ANSP-ова, ако су циљеви добро постављени, планирање пројеката и управљања агилни, учесници у пројекту посвећени и ако су лични односи између стручњака и менаџера, који су укључени у пројекат развијени. Не смијемо заборавити да је пројекат обухватао пет ANSP-ова и ваздушне просторе шест држава. Нема сумње да ће се SECSI FRA доказати у свакодневном раду и радујем се његовом наставку, што ће бити чврста основа за ширу и свеобухватну прекограничну сарадњу у региону, која ће пружити нова партнерства и подићи квалитет усклађених услуге, пружених нашим корисницима“, рекао је Предраг Јовановић, извршни директор SMATSA-e.

„Након успјешне имплементације SAXFRA и SEAFRA иницијативе, Иницијатива заједничког неба југоисточне Европе је одличан примјер како имплементација прекограничне Слободне руте у ваздушном простору напредује у Европи у комплексном ваздушном простору. Детаљан и иновативан рад који спроводи пет ANSP-a у блиској координацији са менаџером мреже и завршен за мање од годину дана чини ову иницијативу опипљивим примјером, како се европска АТМ мрежа може оптимизирати. Ово отвара значајне могућности даљње оптимизације ваздушног простора у централној и југоисточној Европи са сличним сусједним иницијативама“, рекао је Joe Sultana, менаџер мреже.

Сарадња SAXFRA и SEAFRA производиће један од највећих прекограничних слободних рута ваздушног простора у Европи и представља велики корак ка постизању заједничке европског слободне руте ваздушног простора, до 2022. године.

 

За више информација, молим Вас контактирајте: 

Markus Pohanka, Austro Control: +43 51703 9100, markus.pohanka@austrocontrol.at

Žiga Ogrizek, Slovenia Control: +38 65137 2706, ziga.ogrizek@sloveniacontrol.si

Раде Зуцић, BHANSA: +387 36 446 259, rade.zucic@bhansa.gov.ba

Марина Халужан, Croatia Control +385 1 6259 605, marina.haluzan@crocontrol.hr

Срђан Предојевић, SMATSA llc, +381657771777, srdjan.predojevic@smatsa.rs

 

Supported by:    

Вијести Новости


icon Конкурси и тендери Јавне набавке | Конкурси

icon Организационе јединице BHANSA-е