Posao kontrolora letenja

Posao kontrolora letenja

Posao kontrolora letenja

Uslijed znatnog povećanja obima zračnog saobraćaja potražnja za poslovima kontrolora letenja veća je nego ikad. Svake godine, na hiljade kandidata prijavljuje se za posao u toj rastućoj grani, ali samo najbolji, nakon rigorozne selekcije i obuke, postanu certificirani kontrolori zračnog prometa.  Shodno tome, beneficije rada u službi kontrole letenja nikad nisu bile veće.

Posao kontrolora letenja vrlo je specifičan, izazovan i zahtjevan. Zahtjeva visok nivo znanja, snalažljivosti i odlučnosti, a stav i sposobnost su često bitniji od profesionalne branše iz koje kandidat dolazi. Kontrolori letenja prolaze vrlo rigoroznu obuku, nakon koje postaju dio zajednice visokoobrazovanih stručnjaka, neophodnih za nesmetano i sigurno odvijanje zračnog saobraćaja, 24 sata dnevno.

Uz sve gušći zračni saobraćaj, upravljanje letovima je sve složeniji posao, koji se često obavlja pod pritiskom. 

Piloti trebaju aktivnu podršku kontrole zračnog prometa, kako bi letjeli sigurno. Kontrolori zračnog saobraćaja (Air Traffic Controllers -ATCOs) također su bitni za efikasno funkcionisanje aerodroma ali i avioindustrije u cjelini.

Kontrolori letenja pomoću radara i druge tehnologije za praćenje aviona  na rutama između aerodroma održavaju kontakt s pilotima u svojstvu terminalnih kontrolora letenja,  ili su pak u vezi s avionima na pristupnim pistama, kao kontrolori prilazne kontrole.

Najčešća pitanja

Šta je posao kontrolora letenja?

Kontrolori zračnog saobraćaja ili kontrolora letenja izdaju instrukcije, radio vezom daju savjete i informacije pilotima, kako bi se zračni saobrćaj održao sigurnim, efikasnim i brzim. U širem smislu to su instrukcije pilotima o potrebi uzdizanja, spuštanja, skretanja ili ubrzanja aviona.  Kontrolori zračnog saobraćaja prate napredak pilota na ruti na kojoj leti, koristeći pritom najnoviju radarsku i softversku tehnologiju. 

Iako avioni obično lete prema unaprijed određenom rasporedu, njihovi letovi nisu isti svaki put. Kontrolori zračnog saobraćaja potrebni su upravo zbog potrebe brzih promjena u planovima leta uslijed neočekivanih događaja, kao što su pogoršane vremenske prilike, nepredviđeni saobraćaj ili pak različite vanredne situacije. Njihov zadatak je da, primjenjujući unaprijed propisana pravila, omoguće da avioni konstantno lete na  sigurnom rastojanju od drugih aviona ili prepreka. Postoje tri široke kategorije kontrolora zračnog saobraćaja: oblasni, pristupni te kontrolori leta smješteni u tornjevima aerofroma.

Postoji li dobna granica za postajanje kontrolorom letenja?

BHANSA ne postavlja dobnu granicu za kandidate za kontrolore letenja. Pozdravljamo spremnost za aplikacije svih kandidata koji misle da imaju potrebne sposobnosti i vještine za taj posao, te zadovoljavaju minimalne kriterije kvalificiranosti.

Koliko košta obuka za kontrolora letenja?

Uspješni kandidati će nakon završene obuke postati uposlenici BHANSA-e. Za daljnje informacije o trenutno raspoloživim konkursima i obukama,  molimo posjetite ovaj LINK           

Je li zaista stresno biti kontrolor letenja?

Kontrolori letenja su izabrani za taj posao na temelju brojnih kvaliteta koje posjeduju.  Najvažnije među njiima svakako su:

  • sposobnost da, pod pritiskom, zadrže mirnoću;
  • posobnost donošenja odluka tokom obrade različitih vrsta informacija;
  • odlična prostorna orjentacija.

Ove  osobine su testirane, razvijane  i unapređene  tokom tri godine prilagođenog  intenzivnog treninga. Dio tog treninga je i uklanjanje stresa i njegovih negativnih uticaja na posao.  Postoje slučajevi kada je posao visoko stresan, ali se i time pažljivo upravlja. Jedna od metoda za to je upravljanje vremenom tokom dužnosti. Da bi se optimizirala nefikasnost i fokusiranost kontrolora letenja, na dužnosti su 90 minuta, nakon čega slijedi pauza od 30 minuta. Smjene rada kontrolora leta  organizirane su da bi se osigurala najbolja izvedba radnih zadataka.

Koliko treba da bi se postalo kontrolorom leta?

Obuka kontrolora letenja je standardizirana  i unificirana, određena pravilima međunarodne i evropske regulative. Sastoji se od nekoliko faza. Prva faza je osnovno ili institucionalno osposobljavanje koje se  izvodi u ovlaštenim trening centrima  van BiH i traje minimalno 6 mjeseci. Nakon toga uspješni kandidati započinju obuku u jedinicama kontrole zračnog saobraćaja.

Kroz ovu vrstu obuke kandidati u početku rade na kompjuterskim simulatorima visoke tehnologije, koji kreiraju stvarne situacije u zračnom saobraćaju u svrhu praktičnog treninga.   Kad polože teorijske i praktične testove, kandidati započinju obuku na radnom mjestu, gdje,  pod nadzorom instruktora, stiču vrijednu praktičnu obuku i iskustvo, prije nego što postanu certificirani  kontrolori zračnog saobraćaja.   Obuka u jedinici kontrole zračnog saobraćaja traje minimalno godinu dana.

Rade li kontrolori leta u smjenama?

Da. Posao kontrole zračnog saobraćaja traje 365 dana, 24 sata na dan. Stoga kontrolri letenja kao i inženjeri, te pomoćno osoblje, što je ključno za nesmetano funkcionisanje zračnog saobraćaja, rade u smjenama, tzv. watch-ovima.

Jesu li svi kontrolori smješteni u tornjevima na zračnim lukama?

Neki kontroleri letenja rade u oblasnom kontrolnom centru.  Oni osiguravaju rutnu putanju aviona koristeći radar kako bi avione sigurno odvajili tokom leta, dajući  im najučinkovitiji put do njihovog odredišta. Oblasni kontrolori letenja u stalnom su kontaktu s pilotima, usmjeravajući  letove kroz zračni prostor pod njihovom kontrolom i prateći tačne pozicije aviona korištenjem radara i najnovije računarske tehnologije.  Prilazni kontrolori preuzimaju kontakt s pilotima kako se  njihovi letovi približavaju odredišnim aerodromima.

Oni vode i usmjeravaju avion kako bi  najučinkovitije sletio, pružaju informacije avonu za spajanje sa ILS – zemaljsko-radijskim sistemom signala navođenja za avione, koji im omogućuje automatizirana slijetanja, čak i uslovima slabe vidljivosti. Kad avion konačno pristupi pisti, kontakt s pilotom preuzima kontrola leta smještena u kontrolnom tornju aerodroma, koja usmjerava avion na sigurno slijetanje. Na vrlo prometnim  zračnim  lukama, postoje i kontrolori letenja na zemlji koji sigurno vode avion na njegovo postolje nakon slijetanja i micanja s piste. Avionu na odlasku također dobivaju istu uslugu.

Društvene mreže

BHANSA - AGENCIJA ZA PRUŽANJE USLUGA U ZRAČNOJ PLOVIDBI BOSNE I HERCEGOVINE

ID 4227685650001
Ortiješ bb 88000 Mostar
Bosna i Hercegovina
Tel: +387 36 281 000
Fax: +387 36 281 010

Copyright © 2020 - 2024 BHANSA. Sva prava pridržana.
Izrada i održavanje: KRAFTBIT

BHANSA